Статья посвящена возможностям использования концепции цифровой экосистемы как методологической базы для разработки стратегии трансформации промышленных компаний в ответ на вызовы цифровой экономики. Представлены базовые принципы цифровой экосистемы, а также ее адаптивные возможности: экосистема цифровых двойников, цифровая экосистема в контексте транснациональной компании, цифровая экосистема с позиции фокусной фирмы, цифровая экосистема как условие для трансформации отношений между принципалом и агентом, цифровая экосистема для ускорения цифровой сервисизации, цифровая экосистема как метаорганизация.
The article examines the possibilities of using the digital ecosystem concept as a methodological basis for developing a strategy to transform industrial companies in response to the digital economy challenges. The basic principles of the digital ecosystem, as well as its adaptive capabilities are presented. They include an ecosystem of digital twins, a digital ecosystem in the context of a multinational company, a digital ecosystem from the perspective of a focus firm, a digital ecosystem as a condition for the transformation of relations between the principal and the agent, a digital ecosystem for accelerating digital servitisation, a digital ecosystem as a meta-organisation.