В современных условиях, когда на фоне постоянных межэтнических контактов обостряются экспрессивные и охранительные функции национального самосознания, небезынтересным становится исследование особенностей коммуникативного поведения народа, его вербальных и невербальных способов общения.
Опираясь на знания, добытые предшественниками, а также полевые материалы, собранные в ходе этнографических экспедиций, экспертных опросов, включенного наблюдения среди городских и сельских удмуртов Удмурии в 2010—2016 гг., мы попытались углубить представления о невербальном коммуникативном поведении удмуртского этноса, показать влияние социального символизма и симптомов на процесс восприятия собеседника в удмуртском коммуникативном пространстве. Объектом исследования стало коммуникативное поведение удмуртского этноса. Предметом исследования - социальный символизм и симптомы в невербальной коммуникации.
Социальный символизм участвует в коммуникативном пространстве удмуртского этноса как непосредственно (провоцирует речевую реакцию, эмоциональную реплику), так и опосредованно (интерпретация символов как полноценный источник информации о собеседнике). Он изменяется с течением времени, а также имеет локальные особенности (например, символы зажиточности на селе и в городе, символы моды и т. д.). Следование социальному символизму наиболее ярко проявляется в коммуникативном пространстве молодёжи.
Степень влияния симптомов на процесс коммуникации приобретает своё наибольшее значение в сельской местности. Городские удмурты выделяют в собеседнике только симптом страха и стыда. Респонденты же старшего возраста, проживающие в селе, отмечают, что подобно тому, как особенности конституции человеческого тела даются от рождения, так и характер, судьба человека закладывается в утробе матери. Частично разгадать внутренний мир и судьбу собеседника можно с помощью небольших подсказок-симптомов, главное - внимательно присмотреться.
In the current context when evocative and protective functions of national identity become more sensitive following constant inter-ethnic contacts, one of the crucial tasks of humanities research have become to establish inter-ethnic communication. In this regard it is gettting interesting to research the peculiarities of people's communicative behaviour, their verbal and nonverbal ways of communication.
Drawing on knowledge acquired by predecessors and also the field data gained during ethnographic expeditions, expert surveys, overt observation among urban and rural Udmurts of Udmurt Republic in 2010—2016, we have tried to deepen understanding of Udmurt ethnic group's non-verbal communicative behaviour, to show the influence of social symbolism and symptoms on perceptual process of an interlocutor in Udmurt communicative space. The target of research is the communicative behaviour of Udmurt ethnic group. The scope of research is the social symbolism and symptoms in non-verbal communication.
Social symbolism serves as some kind of a clue to get primary information about an interlocutor, to identify their social status, financial situation and accordingly to work out the strategy of communicative behaviour. It should be pointed out that social symbolism takes part in the communicative space of Udmurt ethnic group both direct (provokes verbal response, emotional retort) and indirect (interprets symbols as a full source of information about an interlocuter). It is subject to constant change not only in time's continuum but also in local space (for example, symbols of prosperity in rural and urban areas, fashion symbols, etc.). Following social symbolism is most pronounced in the youth communicative space.
The impact of symptoms on the communication is of utmost importance in rural area. Urban Udmurts distinguish only interlocutor's symptom of fear and shame. The interviewees of older age from rural area notice that human nature and fate form in the mother's womb, as well as the features of body type are inherent. It is possible to unravel partially interlocutor's inner world and fate with the help of some small clues-symptoms, it is only important to take a close look.