Цель работы - исследование социального конструирования представлений о внесении вклада в модернизацию отечественных технологий и реалий участия в инновациях молодых учёных УрО РАН. Основные результаты получены методами (1) контент-анализа информационной репрезентации сайтов 20 ведущих институтов, (2) глубинных интервью с заведующими отделами аспирантуры и председателями советов молодых учёных (СМУ) из 22 институтов (N = 31) и (3) анкетирования 217 аспирантов и молодых исследователей из 28 институтов и научных центров УрО РАН. Проведённое исследование позволило не только диагностировать реальную степень вовлечённости и осознанность участия в инновационных научных проектах молодых учёных из институтов УрО РАН, но и наметить целостную модель институциональных решений по преодолению трудностей на пути к более эффективному использованию потенциала аспирантов и молодых научных сотрудников региональных отделений РАН. Purpose of this research consists in investigation of social constructing of the young scientists’ representations about their possible contribution to modernization of technologies and the reality of their participation in innovations. The results were obtained by the following methods: (1) content analysis of information from the sites of 20 leading UB RAS institutes; (2) in-depth interviews with the heads ofPost-Graduate Departments and with the chairpersons of the Young Scientists' Councils (CYS) from 22 institutes (31 interviews); and (3) questioning the 217 postgraduate students and young researchers from 28 UB RAS institutes and scientific centers. The implemented research allowed one to diagnose the real degree of the UB RAS young scientists' involvement into the innovative research projects and awareness of participation in the projects. Moreover, the research showed opportunity to offer a holistic model of institutional solutions on overcoming the difficulties on the way to the more effective usage of the postgraduate students' potential and young researchers from the Regional Branches of RAS.